Edukacja w czasach zarazy
"Podoba mi się porównanie przez prof. M. Sysłę powiedzenia Edukacja w czasie zarazy do tytułu powieści Gabriela Garcii Marqueza „Miłość w czasach zarazy” i jego stwierdzenie: Podobnie jak w tej powieści, zaraza nie powinna przeszkodzić edukacji, a wręcz przeciwnie, powinna ją wzmocnić wczasach ciężkich i uodpornić na przyszłość." - napisała w swoim artykule "Z lotu ptaka - nauczyciel w czasie pandemii" Małgorzata Rostkowska. Polecamy!
Czy szkoła umarła i trzeba ją zamknąć?
Wszyscy dzisiaj piszą o edukacji mobilnej, jakby była panaceum na wszystkie bolączki współczesnego systemu oświaty. Beata Rząca postanowiła popatrzeć na to z nieco innej perspektywy...Ponieważ aktualny system szkolny od lat jest bardzo mocno krytykowany przez wielu specjalistów, zadała sobie pytania o przyszłość szkoły. Może jest już niepotrzebna? Może, jak pisał o tym prof. Jan Hart-man, szkoła umarła i trzeba ją zamknąć? Wystarczy przecież tylko stały dostęp do internetu...Co Wy na to? Zapraszamy do lektury artykułu
Do czego używacie smartfona (i czy wiecie, kto za nim stoi)?
Do rozrywki? Komunikacji? Sprawdzenia pogody? Niezaprzeczalnie czas pandemii zmienił nasz sposób postrzegania tego i innych mu podobnych środków medialnych. Z tymi urządzeniami, sposobem ich działania i internetem związane są życiorysy dwóch nieprzeciętnych osób. Mogliście o nich nie słyszeć, chociaż z pewnością na co dzień korzystacie z ich wynalazków i pomysłów. Artykułem Grażyny Gregorczyk Zapomniane historie niezwykłych ludzi...rozpoczynamy kolejny numer Meritum.
Fil
m dobry na pandemię?
W sytuacji, w której obecnie żyjemy, trudno odnaleźć spokój zarówno nauczycielom, jak i uczniom. Młodzi ludzie nieustanne, niezależnie od tego, co się dzieje (a może nawet tym bardziej) potrzebują przestrzeni do komentowania rzeczywistości, werbalizowania swoich lęków, obaw, konfrontowania poglądów. Właściwie dobrany przez nauczyciela film daje taką możliwość. Polecamy fantastyczny artykuł Anny Równy - solidna porcja wskazówek z doskonałym filmem w tle.
Małpy, dopamina, ludzie i dźwięk Messengera. Znajdź wspólny element
"Ponad 50 lat temu naukowcy badający odruchy małp postanowili przed podaniem im ulubionego soku uruchomić specjalny dźwięk. Jak się okazało, ów sygnał dźwiękowy podnosił poziom dopaminy u małp, i to o wiele bardziej niż w trakcie picia soku. Po ponad pół wieku od tamtych wydarzeń okazuje się, że my-ludzie bardzo często zachowujemy się dokładnie jak te eksperymentalne małpy. To fragment artykułu dra Macieja Dębskiego "Higiena cyfrowa. Czym jest i w jaki sposób należy o nią dbać". Odpowiedź na pytanie postawione w tytule jest szczególnie przydatna w czasach, kiedy praca i nauka zdalna zdominowały nasze życie. Polecamy!
Kształcenie na odległość w czasach pandemii
Pandemia COVID-19 już wiosną zmieniła życie ludzi, zarówno w wymiarze społecznym, jak i indywidualnym. Po chwilowym, wakacyjnym oddechu, sytuacja się powtarza. W kontekście sytuacji gorące i aktualne staje się pytanie, czym w ogóle jest szkoła? Czy może ona działać jako coś dziejącego się między ludźmi, poza budynkiem i planem lekcji? A jeśli tak, jak radzą sobie z realizacją takiej szkoły ludzie, który zostali z dnia na dzień, bez przygotowania, wtłoczeni w jej ramy? Polecamy artykuł NAUCZYCIELKI I NAUCZYCIELE WOBEC KSZTAŁCENIA NA ODLEGŁOŚĆ W CZASIE PANDEMII COVID-19.ANALIZA RAPORTU Z BADAŃ Sylwii Jaskulskiej i Barbary Jankowiak
Jak pomóc wspólczesnym śnieżynkom?
Współczesne pokolenie, porównywane do płatków śniegu (Generation Snowflake, prof. Jonathan Haidt z Uniwersytetu Nowojorskiego) - nie ma lekko. Z jednej strony kruche i delikatne, wątpiące we własne możliwości, skłonne do dramatyzowania musi zmagać się z codziennymi problemami i presją, teraz dodatkowo wzmocnioną przez sytuację z pandemią. Dziś polecamy fantastyczny tekst dr Moniki Just na temat emocji i sposobów na ich opanowanie - Mindfulness, drama procesualna, design thinking - doskonale opisane, do zastosowania "od ręki"...
Drodzy Nauczyciele! Pamiętajmy - Maslow przed Bloomem!
Co to oznacza? "Najpierw w edukacji zdalnej musimy zadbać o dobrostan uczniów (i wszystkich innych osób zaangażowanych w edukację), a dopiero później możemy zajmować się skuteczną dydaktyką. Jest to oczywiście perspektywa nauczyciela, ale oddaje istotę sprawy w odniesieniu do wszystkich grup." - tak twierdzi dr hab. Jacek Pyżalski, autor kolejnego tekstu z najnowszego Meritum. Czy jest możliwe budowanie relacji w edukacji zdalnej?